Térorientáció
Téri orientáció, térbeli tájékozódás
De miért is olyan fontos ez?
Az iskolaérettség egyik kritériuma, hogy gyermekünk képes legyen síkban és térben elhelyezni magát és a különböző tárgyakat.
Téri orientáció, térbeli tájékozódás
„Az utca végén jobbra fordulunk” – szerintem ez a mondat mindenkinek ismerős lehet. Ahhoz, hogy gyermekünk tisztában legyen ennek a mondatnak a jelentésével meg kell tanítani neki az irányokat. Ugyan olyan tanulást igényel, mint a számok vagy a betűk ismerete. Kora gyermekkorban szerzett mozgásos tapasztalataink az egész későbbi élet szempontjából meghatározók. A térészlelés kialakulása szoros kapcsolatban áll a mozgásfejlődéssel és a testséma, vagyis a saját testünkről szerzett ismeretek tudatosságának kialakulásával. A térbeli tájékozódás azon képességünk, melynek segítségével a háromdimenziós térben képesek vagyunk a saját pozíciónkat értelmezni és a mozgásunkat ennek megfelelően szabályozni.
Óvodáskor végére az alapvető irányok - jobbra, balra, előtte, mögötte - ismeretén túl tisztában kell lenni a térbeli tájékozódás további fogalmaival is, mint például alatt-fölött, lent-fent, kint-bent, kívül-belül, elé-közé-mögé, rá, és ezek ragozott formáinak értelmezésével (pl. jobbról, lejjebb, mellette, rajta). Mindez előfeltétele az olyan térérzékelésnek, melyben már nem a gyermek áll a tér origójában, hanem saját magától függetlenül is értelmezni tudja azt: „Julcsinak a jobb kezében alma van, a bal kezével a biciklijét fogja.”
De miért is olyan fontos ez? Az iskolaérettség egyik kritériuma, hogy gyermekünk képes legyen megkülönböztetni a jobb és bal oldalt, térben és síkban el tudjon helyezni tárgyakat vagy éppen saját magát, és tisztában legyen a már előbb említett fogalmakkal, úgy mint az alatt, fölött, mellett, között stb. Az iskolai életben használt utasításokban gyakran szerepelnek a fent, lent, alá, mögé, fölé, mellé szavak. Például "Írd fel a jobb felső sarokba a nevedet! Ez a betű a középső és a felső utcában lakik." Ahhoz, hogy gyermekünk ezeket az utasításokat teljesíteni tudja, megfelelő térészleléssel, differenciált iránymegkülönböztetéssel kell rendelkeznie.
Az alábbi játékainkat bátran ajánljuk a térbeli tájékozódás fejlesztésére.
(Felhasznált irodalom: Sikné Kicsrejám Edit gyógypedagógus - A mozgás szerepe a képességek fejlesztésében)